Dworzec Metropolitalny w Lublinie w finale World Building of the Year

0
6626
Lublin dworzec

Smog, hałas, brak wody, wysokie zużycie energii – to problemy, z którymi coraz częściej muszą się mierzyć mieszkańcy miast. Jak z nimi walczyć? To wyzwanie podjęli architekci z pracowni Tremend, projektując Zintegrowany Intermodalny Dworzec Metropolitalny w duchu eko. Ich koncepcja została dostrzeżona i wyróżniona przez jury jednego z najbardziej prestiżowych konkursów świata architektury – World Building of the Year.

Biuro projektowe Tremend słynie z realizacji, które zaskakują kreatywnymi rozwiązaniami i zabawą stylem, ale także szczególną dbałością o środowisko. Architekci chętnie wykorzystują w realizacjach stare przedmioty, którym nadają nowe życie. Stosują materiały uzyskane w wyniku recyklingu. Wprowadzają do wnętrz dużo naturalnej zieleni. Najlepszym dowodem na zaangażowanie pracowni w ochronę środowiska jest projekt Dworca Metropolitalnego w Lublinie. Jury jednego z najbardziej prestiżowych wydarzeń świata architektury – World Building of the Year – wyróżniło ten właśnie projekt.

Dworzec Metropolitalny w Lublinie

Dworzec autobusowy w Lublinie Lublin dworzec

Lublin dworzec i akcja rewitalizacja

Nowy dworzec autobusowy powstanie niedaleko dworca kolejowego. Lublin dworzec będzie sprzyjał społecznej integracji i poczuciu bliskości natury w sercu miasta. Dlatego powstanie ogród na dachu oraz zielona ściana łączące dworzec z Parkiem Ludowym. Projekt ma za zadanie rewitalizację obszarów przydworcowych. Powstanie więc nowa tkanka miejska. Jest to odpowiedź na pytanie: jak rewitalizować tereny przydworcowe tak, aby stały się przyjazne dla podróżnych oraz mieszkańców.

Lublin dworzec dworzec metropolitalny w Lublinie projekt

Energia przede wszystkim

Bryła obiektu zostanie podzielona na dwa niezależne kubiki otulone szklaną oranżerią w formie dużych płaszczyzn w technologii kurtyny szklanej. Północna elewacja jednego z kubików to zielona ściana. Z kolei wschodnia ściana kubika wewnętrznego obłożona będzie płytami z betonu architektonicznego. Wszystkie pomieszczenia wewnątrz budynku dworca będą przeszklone. Dodatkowo pomieszczenia administracji wyposażone będą w przyciemniane szyby. Ten podział przestrzeni zapewnia nie tylko dbałość o atrakcyjność wizualną przestrzeni, ale przede wszystkim jest troską o środowisko. Dzięki umieszczeniu “budynku w budynku” będzie możliwe utrzymanie stosunkowo niewielkiego poziomu zapotrzebowania energetycznego. Gruntowe pompy ciepła ogrzeją cały budynek.

dworzec metropolitalny w Lublinie szklane ściany

Kolejnym rozwiązaniem, które ograniczy zużycie prądu są energooszczędne oprawy LED. Stopień zużycia energii kontrolowany będzie także poprzez zastosowanie detekcji ruchu. W zależności od typu obiektu takie aktywne systemy mogą ograniczyć zapotrzebowanie energetyczne instalacji oświetleniowej nawet o 50%, więc zwrot kosztów inwestycji możliwy jest średnio już po 3 latach.

Lublin dworzec dworzec metropolitalny w Lublinie projekt

W zgodzie z naturą

Jako odpowiedź na coraz bardziej rozpowszechniony problem smogu, architekci zastosowali kostkę antysmogową. Jest to nowoczesny materiał o właściwościach fotokatalitycznych. Zawiera ona dwutlenek tytanu, który pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia.

zielona ściana ogród na dachu

Wsparciem w utrzymaniu odpowiedniej jakości powietrza będą również rośliny. Projekt zakłada więc nasadzenie gatunków, które szczególnie sprzyjają produkcji tlenu. Woda potrzebna do podlewania roślin będzie pozyskiwana dzięki systemowi oczyszczania ścieków deszczowych. To nie koniec rozwiązań eco-friendly. Lublin dworzec to też stanowiska dla rowerów oraz ładowarki do elektronicznych samochodów i autobusów.

ogród na dachu

Źródło: materiały prasowe

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj