Wielowarstwowość architektury 

0
372

Największy wpływ na rozwój w projektowaniu architektonicznym miała kombinacja edukacji, doświadczenia zawodowego, zainteresowań, samokształcenia oraz samodyscypliny, która dziś wspólnie kształtuje moje podejście do tworzenia innowacyjnych, zrównoważonych i estetycznych projektów – twierdzi Dominika W. Bugajska, architektka i laureatka Grand Prix konkursu Geberit „Projekt Łazienki 2020”. W rozmowie opowiada m.in. doświadczeniach i różnicach pracy w zagranicznych biurach projektowych – w Szwajcarii, Chinach czy we Włoszech, a także o roli architektury w jej życiu. 

M. Jankowska: Dlaczego wybrała Pani architekturę?

D. W. Bugajska: Wybrałam architekturę, ponieważ fascynuje mnie wielowarstwowość tego zawodu. Architektura to dla mnie więcej niż tylko produkt. To manifestacja, która wnikliwie zgłębia różne aspekty społeczności. Obejmuje ona szereg idei, wartości kulturowych i tożsamości miejsca, które współtworzymy. Zawód architekta wymaga dużej elastyczności, aby sprostać panującym warunkom społecznym, technologicznym i ekonomicznym. W obliczu postępujących zmian klimatycznych, zrównoważone projektowanie jest wyzwaniem, ale także koniecznością.

Projekt Łazienki Geberit

Jakie konkretne wyzwania napotyka Pani jako architekt, starając się uwzględnić wszystkie te aspekty w swoich projektach?

W moich projektach staram się przede wszystkim nawiązywać do kontekstu, uwzględniając estetyczne, ekologiczne i społeczne aspekty. Jako architekci ponosimy szczególną odpowiedzialność za wpływ naszych projektów na środowisko i społeczeństwo. To, co uważam za szczególnie ekscytujące w naszym zawodzie, to interdyscyplinarne i holistyczne podejście do kompleksowych projektów. Architektura dla mnie pełni rolę nośnika wartości kulturowych, co jest szczególnie istotne w czasach globalizacji. Projekty architektoniczne uwzględniają niepowtarzalny charakter miejsca, dążąc do stworzenia atrakcyjnych, bezpiecznych i funkcjonalnych przestrzeni dostępnych dla każdego. Ponadto zachwyca mnie przechodzenie od wysoce abstrakcyjnej wizji do precyzyjnej realizacji, nawet najdrobniejszych detali.

Projekt Łazienki Geberit

Co miało dla Pani zatem największy wpływ na rozwój w projektowaniu?

Dla mnie, pierwszym elementem tego zawodowego rozwoju było studiowanie na uniwersytetach w Niemczech, Włoszech i Chinach, co pozwoliło mi zdobyć zróżnicowane spojrzenie na architekturę, uwzględniając różnice kulturowe, klimatyczne, ekonomiczne i stylistyczne. Podczas studiów miałam także przywilej odbycia międzynarodowych staży, które umożliwiły mi zdobycie praktycznego doświadczenia w różnych środowiskach projektowych. Jednak to praca w renomowanym biurze OMA w Rotterdamie miała dla mnie największy wpływ na rozwój umiejętności koncepcyjnych. To było intensywne doświadczenie, które potęgowało we mnie kreatywność i wymagało perfekcji w każdym zadaniu. Równocześnie dało mi szansę pracy z niezwykle utalentowanymi i ambitnymi ludźmi, co wpłynęło na zrozumienie wartości płynącej z pracy zespołowej w architekturze.

W 2020 roku projekt ,,Linkort”, którego współautorem jest Marcin Trzaska, otrzymał  Grand Prix ,,Projekt Łazienki 2020” w konkursie organizowanym przez firmę Geberit. Dlaczego zdecydowała się wziąć udział w konkursie Projekt Łazienki? Czy wygrana w konkursie może stać się trampoliną do kariery dla młodych architektów?

Rozgłos konkursu ,,Projekt Łazienki” przekracza granice Polski, docierając do studentów architektury na całym świecie. Również my dowiedzieliśmy się o nim podczas studiów za granicą i postanowiliśmy podjąć wyzwanie w 22. edycji, kuszącą możliwością zaprojektowania mikroobiektu pełniącego funkcję toalety publicznej w jednym z najważniejszych miejsc w Polsce – Łazienkach Królewskich w Warszawie.

Projekt Łazienki Geberit

Przez długi czas zastanawialiśmy się, jak stworzyć dialog między historycznym charakterem otoczenia utrzymanym w stylu klasycystycznym, a nowoczesnym obiektem, który zachowa swoją unikalną tożsamość. Jak połączyć elegancję klasycystycznych Łazienek, prostotę Białego Domu i urok ruin XVIII-wiecznego amfiteatru, o którym pisał Wyspiański? Jak zaprojektować obiekt, który będzie prosty, funkcjonalny i jednocześnie doskonale wpisze się w krajobraz dostojnych Łazienek Królewskich? Niezmiernie cieszę się, że Jury doceniło naszą perspektywę, przyznając naszemu projektowi nagrodę Grand Prix.

Zwycięstwo w konkursie ,,Projekt Łazienki” otwiera nowe perspektywy dla młodych architektów. Przyciąga uwagę branży, umożliwiając budowanie relacji z innymi uczestnikami i potencjalnymi pracodawcami. Szansa na realizację projektu jest wyjątkową szansą dla architektów na początku swojej drogi zawodowej. Zdobycie pierwszego miejsca w tym konkursie i publikacja projektów w branżowych mediach znacząco podniosły moją rozpoznawalność. Cały proces konkursowy dostarczył mi cennego doświadczenia i umiejętności, niezbędnych do dalszego rozwoju w zawodzie architekta. Był to dla mnie silny motywator, wzmacniający pewność siebie i potwierdzający wartość mojego podejścia do projektowania w oczach ekspertów branżowych.

Projekt Łazienki Geberit

Czy może Pani zdradzić nad jakimi projektami skupia się Pani teraz i jakie są Pani plany na przyszłość?

Obecnie współpracuję z duńskim biurem projektowym Bjarke Ingels Group (BIG), gdzie angażujemy się w proces planowania nowego Terminalu A na lotnisku w Zurychu. Naszym głównym celem jest efektywne reagowanie na globalne wyzwania związane z redukcją emisji CO2. Projekt zakłada stworzenie konstrukcji nośnej z litego drewna, harmonizującej prostą strukturę z atrakcyjną architekturą, jednocześnie uwzględniając kompleksowe zasady organizacyjne oraz komfort pasażerów. Nowy Terminal A będzie głównie zrealizowany z regionalnego drewna, a jego dach zostanie wykorzystany do produkcji energii słonecznej.

Projekt Łazienki Geberit
Projekt Łazienki Geberit

Poświęcam całą swoją energię temu projektowi, skupiając się na jego bieżących zadaniach. Jeszcze nie układam dalekosiężnych planów. Z pewnością nadejdzie moment, w którym rozważę kolejne kroki, lecz nie jest to jeszcze teraz.

Jakie wyzwania wiążą się z ciągłym rozwojem jako architekt?

W Szwajcarii, gdzie miałam okazję pracować nad projektami o różnych skalach i zastosowaniach, początkowo musiałam dostosować się do lokalnego designu i estetyki. Pełniąc rolę project leadera, zdobyłam doświadczenie w zarządzaniu projektami i zespołem. Jednak rozwój to nie tylko efekt edukacji i doświadczenia zawodowego. To również rezultat nieustannej chęci samodoskonalenia się, ogromnej dyscypliny, otwartości na konstruktywny feedback z zewnątrz oraz samokrytycyzmu. Współpraca z ludźmi o różnych podłożach kulturowych nauczyła mnie efektywnej komunikacji w kilku językach, sztuki negocjacji i owocnej współpracy. Dlatego dla mnie największy wpływ na rozwój w projektowaniu architektonicznym miała dla mnie kombinacja edukacji, doświadczenia zawodowego, zainteresowań, samokształcenia oraz samodyscypliny, która dziś wspólnie kształtuje moje podejście do tworzenia innowacyjnych, zrównoważonych i estetycznych projektów.

Projekt Łazienki Geberit
Projekt Łazienki Geberit

Wspomina Pani o pracy w biurze projektowym w Szwajcarii, z której wywodzi się Geberit, organizator konkursu ,,Projekt Łazienki”. Czy może Pani opowiedzieć więcej o współpracy ze Szwajcarami? Czy dostrzegła Pani różnice pomiędzy polskimi a zagranicznymi biurami projektowymi?

Praca w biurze architektonicznym w Szwajcarii była dla mnie nie tylko codziennym wyzwaniem, ale także cennym doświadczeniem, które pozwoliła mi lepiej zrozumieć specyfikę tego środowiska. Profesjonalizm, precyzja, interdyscyplinarność, wielojęzyczność, zrównoważone projektowanie, kultura pracy i ogromny nacisk na jakość to tylko niektóre aspekty pracy tutaj.

Kolejne doświadczenia zawodowe zdobywałam w różnych krajach europejskich oraz Azji. Każde z tych miejsc różniło się pod względem rozmiaru pracowni, charakteru projektów oraz różnic kulturowych, prawnych i ekonomicznych. Obserwując różnice w preferencjach estetycznych i podejściu do architektury w poszczególnych krajach, zauważyłam, że Włochy, Niemcy i Szwajcaria skupiają się na bardziej tradycyjnych formach architektonicznych, podczas gdy Chiny faworyzują nowoczesne i innowacyjne projekty. Holandia natomiast wyróżnia się kreatywnym i eksperymentalnym podejściem do koncepcji architektonicznych. Również zakres obowiązków architekta oraz rola w projektach różnią się w zależności od kraju.

Projekt Łazienki Geberit

Operowanie w różnych językach i zrozumienie różnic kulturowych w komunikacji biznesowej stanowiły wyzwanie. Każdy kraj ma swoje przepisy budowlane i standardy, co wpływa na proces projektowania i wymaga dostosowania do lokalnych norm. Początkowo, projektując naszą konkursową łazienkę, opieraliśmy się na wymogach i standardach projektowych obowiązujących na terenie Niemiec, gdzie wówczas studiowaliśmy. Finalnie byliśmy zmuszeni zmienić cały projekt, gdy uświadomiliśmy sobie, że nasza łazienka absolutnie nie spełnia wymogów panujących w Polsce.

Jak do projektowania przestrzeni, w tym łazienek, podchodzą Szwajcarzy? Czy są widoczne różnice w tym podejściu? Jeśli tak, to jakie?

Podczas mojego pierwszego stażu w Szwajcarii zafascynowało mnie lokalne podejście do architektury mieszkalnej. Połączenie nowoczesnego designu, minimalizmu i precyzji w detalach, jak i innowacyjne podejście do projektowania przestrzeni mieszkalnych, wywarły na mnie ogromne wrażenie. Szwajcarscy projektanci doskonale wykorzystują prostotę linii, duże przeszklenia i innowacyjne formy, tworząc nie tylko estetyczne, ale przede wszystkim funkcjonalne projekty. Priorytetem w procesie projektowania jest wielofunkcyjność przestrzeni, umożliwiająca swobodne dostosowanie mieszkań do różnych celów. Ciekawym aspektem jest zaangażowanie społeczne, gdzie przyszli lokatorzy współtworzą projekty, dostosowując je do własnych potrzeb. Architektura mieszkalna w Szwajcarii odzwierciedla funkcjonalność, zaangażowanie społeczne oraz zrównoważone budownictwo, tworząc wyjątkowe przestrzenie życia społecznego.

W Szwajcarii toalety publiczne cechują się nowoczesnym designem i funkcjonalnością oraz wysokiej jakości materiałami. W Polsce projekty łazienek są bardziej zróżnicowane, odzwierciedlając naszą bogatą kulturę, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach. Dostępność wysokiej jakości materiałów w Szwajcarii umożliwia wybór luksusowych wykończeń. W Polsce, mimo dostępności wysokich standardów występuje większa różnorodność i dostępność produktów w różnych przedziałach cenowych. Obie kultury kładą duży nacisk na ekologię i oszczędzanie energii. W Szwajcarii energooszczędne rozwiązania są powszechnie stosowane, w Polsce z kolei wciąż rośnie świadomość ekologiczna.

Dodatkowo, w Szwajcarii istnieje duża liczba bezpłatnych toalet publicznych. W Polsce są one mniej powszechne i nierzadko wizyta wiąże się z opłatami. ,,Projekt Łazienki” jest zatem bardzo ważną inicjatywą, mającą na celu poprawę komfortu mieszkańców i turystów.

Źródło: materiał prasowy marki Geberit

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj