Tego roku obchodzimy setną rocznicę Bauhausu. Rewolucyjna niemiecka szkoła sztuki i projektowania założona przez architekta Waltera Gropiusa, przyczyniła się do narodzin modernizmu. Jej idee nie zestarzały się mimo upływu lat i wciąż stanowią inspiracje dla projektantów. Ze względu na popularność stylu nieśmiertelnego Bauhausu powstaje coraz więcej podrabianych mebli. A więc jak odróżnić podróbkę od oryginału Bauhaus?
Jak odróżnić podróbkę od oryginału – Niemiecka szkoła Bauhaus 100 lat!
Walter Gropius zbudował Bauhaus na wzniosłej idei, dążącej do fuzji sztuki, architektury i przemysłu. Szkoła otworzyła swe podwoje w 1919 roku, a działalność zakończyła w 1933 roku. W tym krótkim okresie pionierscy projektanci stworzyli podwaliny modernizmu, przekraczając granice formy, funkcji i materiału w architekturze oraz projektowaniu tekstyliów i przedmiotów.
Jak odróżnić podróbkę od oryginału – Bauhaus w Knoll
Idee niemieckiej szkoły wywarły wpływ również na projektantów Hansa i Florence Knoll, którzy połączyli przemysł ze sztuką i designem, celem podniesienia jakości produkcji na większą skalę. Związki marki z Bauhausem obracają się jednak przede wszystkim wokół Florence Knoll, której mentorem był Ludwig Mies van der Rohe. Dzięki jej postulatowi projektowania holistycznego, fundamentem firmy jest idea głosząca, że projektowanie mebli jest wartościowe, gdy przemawia na rzecz całościowego projektu przestrzeni. Dystrybutorem marki w Polsce jest AQUINA.
Jak odróżnić podróbkę od oryginału i rozpoznać Bauhaus? Przegląd kultowych modeli
Wassily Chair, Marcel Breuer, 1925
Marcel Breuer stworzył krzesło Wassily inspirując się ramą roweru. Fascynowało go to, jak przedmiot zachował swą formę przez kolejne dekady. Projektant zaczął eksperymentować ze stalową rurą. Tak powstało pierwsze krzesło. Wkrótce został nimi wyposażony cały Bauhaus.
Cesca Chairs, Marcel Breuer, 1928
W wyniku eksperymentów Breuera z wyginaniem stalowych rur powstało także krzesło Cesca. Wszelkie jego dzieła – zarówno architektura, jak i meble, ucieleśniają dążenie Bauhausu do zespolenia sztuki i przemysłu. Jego wczesne projekty pozostają jednymi z najbardziej rozpoznawalnych ikon współczesnego nurtu w meblarstwie.
Laccio Tables, Marcel Breuer, 1925
Podobnie jak krzesła Wassily i Cesca, kluczowe znaczenie dla historii projektowania XX wieku mają stoliki Laccio Marcela Breuera. One również są wynikiem pracy nad stalową materią. To przykład wzornictwa, które jest ascetyczne, a jednocześnie na tyle charakterystyczne, że od razu można je rozpoznać.
Barcelona Chair, Mies van der Rohe, 1929
Krzesło Barcelona to jeden z najbardziej rozpoznawalnych motywów ubiegłego stulecia i ikona współczesnego ruchu. Emanuje ono prostą elegancją, która uosabia najsłynniejszą maksymę Miesa van der Rohe – „mniej znaczy więcej”.
Brno Chair, Mies van der Rohe, 1930
Krzesło Brno, ikona dwudziestowiecznego designu, słynie ze smukłego profilu, prostych linii
i drobiazgowej dbałości o szczegóły. W 2018 roku, aby uczcić 80-lecie firmy, Knoll wprowadził wykończenie z brązu.
MR Collection, Mies van der Rohe
Kolekcja MR autorstwa Ludwiga Miesa van der Rohe reprezentuje jedne z najwcześniejszych projektów mebli stalowych. W tym przypadku van der Rohe inspirował się projektami mistrza Bauhausu Marcela Breuera. Z kolei formy siedzisk uważa się za nowoczesne pochodne dziewiętnastowiecznych żelaznych krzeseł bujanych.
Źródło: materiały prasowe, AQUINA