Jeden z najważniejszych teatrów w Polsce, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, przeszedł modernizację, której celem było nie tylko odświeżenie wyglądu tego historycznego obiektu, ale także zapewnienie optymalnych warunków pracy aktorom i komfortu oglądania przedstawień widzom. Dzięki zastosowaniu rozwiązania Rockfon Mono Acoustic foyer teatru zyskało doskonałą akustykę i estetyczny wygląd współtworząc wyjątkowe doświadczenie teatralne.
Teatr Wybrzeże w Gdańsku to budynek o bogatej historii, który po latach użytkowania stracił swoje walory pod względem bezpieczeństwa, wygody i estetyki i wymagał modernizacji. Celem było zachowanie pierwotnej funkcji obiektu bez naruszania jego architektonicznej formy zaprojektowanej przez Lecha Kadłubowskiego i Daniela Olędzkiego w 1967 roku. Remont generalny obejmował szeroki zakres prac, w tym przebudowę fasady, foyer, widowni, wymianę instalacji i mechaniki scen. Projekt wnętrza foyer oraz widowni budynku Dużej Sceny przygotował Warsztat Architektury Pracownia Autorska (WAPA) pod kierownictwem dr inż. architekta Krzysztofa Kozłowskiego.
Przeszklenia otworzyły foyer
Po modernizacji Teatr Wybrzeże stał się nowoczesnym obiektem, podporządkowanym swojej funkcji i dostosowanym do potrzeb widzów i artystów. Budynek zachował swoją klasyczną formę. Nowa przeszklona fasada, od strony Targu Węglowego, zachwyca estetyką projektu i pozwala przechodniom spojrzeć w głąb nowoczesnego foyer. Wnętrze foyer zostało powiększone i rozjaśnione. Zamontowano tu efektowne schody prowadzące na piętro oraz wspaniałe żyrandole, które zdobią tę przestrzeń. Kolorystyka, w tym charakterystyczna krwista czerwień oraz złoto, współgrają z wyjątkowym wystrojem i pomagają kreować atmosferę.
Adam Orzechowski, Dyrektor Teatru Wybrzeże w Gdańsku wyjaśnia, dlaczego estetyka i walory akustyczne foyer były według niego bardzo istotne: „Foyer to przestrzeń witająca widzów, tętniąca życiem w przerwach spektakli. Zdarza się, że organizujemy tu imprezy okolicznościowe, a nawet rozpoczynamy niektóre przedstawienia. Zależało nam, aby to wnętrze nie było krzykliwe, żeby barwy zapraszały widzów i pomagały im zachować optymalny poziom skupienia, a jednocześnie świadczyły o dostatku. Przed modernizacją mieliśmy tu duży pogłos, a podczas przerw tworzył się szum, który unosił się w całej przestrzeni. Teraz wszystko jest wyciszone. Foyer spełnia parametry akustyczne, jest komfortowe i reprezentacyjne”.
Wyraziste płaszczyzny i wyraźne dźwięki
Nowoczesna architektura wnętrza, charakteryzująca się monolitycznym stylem, wymagała spójnych i wyrazistych płaszczyzn. Projektanci poszukiwali takiego rozwiązania, które oprócz formy estetycznej, zaoferuje także doskonałe właściwości akustyczne, komfort i elastyczność. Zespół pracowni WAPA wybrał rozwiązanie Rockfon Mono Acoustic, którego powierzchnia nie posiada widocznych łączeń między płytami, co nadaje jej minimalistyczny i monolityczny wygląd. Rozwiązanie to cechuje najwyższa klasa A w zakresie pochłaniania dźwięku, co eliminuje konieczność stosowania dodatkowych materiałów dźwiękochłonnych.
Jak wyjaśnia dr arch. inż. Krzysztof Kozłowski, właściciel sopockiego biura projektowego Warsztat Architektury Pracownia Autorska, główny architekt odpowiedzialny za modernizację budynku Dużej Sceny Teatru Wybrzeże: „Pod względem akustycznym przestrzeń foyer musiała zostać dostosowana do nowej struktury przestrzennej oraz uzyskania odpowiednich walorów estetycznych polegających na zastosowaniu gładkich i jednolitych powierzchni sufitu i ścian. Rockfon Mono Acoustic daje projektantom i wykonawcom właśnie te możliwości uzyskania powierzchni bez żadnych podziałów przy jednoczesnym bardzo dobrym parametrze pochłaniania dźwięku”.
Modernizacja Teatru Wybrzeże w Gdańsku uczyniła go bardziej eleganckim, nowoczesnym i przede wszystkim bardziej komfortowym zarówno dla widzów, jak i artystów. Dzięki zlikwidowaniu balkonów i zastosowaniu przewyższeń uzyskano przestrzeń dla 342 miejsc siedzących z doskonałą widocznością sceny. Scena została wyposażona w rozwiązania, które umożliwiają dynamiczne i precyzyjne przemieszczanie oraz obracanie każdego jej elementu. W skład systemu wchodzi lekka scena obrotowa, która stanowi integralną część zapadni scenicznej. To unikalne rozwiązanie nie tylko w skali kraju, lecz prawdopodobnie także w skali Europy.
Architekt: Warsztat Architektury Pracownia Autorska, Wykonawca akustyki: Thelio Sp. z o.o.o, Lokalizacja: Gdańsk, ul. Świętego Ducha, Termin: 2020 – 2023, Powierzchnia: 4.500 m2, Kubatura: 25.000 m3, Widownia: 342 miejsca
Program funkcjonalny: sala główna Teatru wraz z pełną technologią sceniczną, hol główny, foyer, zaplecze sanitarne, pomieszczenia pod arkadami, ulica Teatralna, otoczenie Teatru
Źródło: Materiał prasowy