Site icon Polisz Design

Polski pawilon na EXPO 2017 – kto stoi za tą wyjątkową ekspozycją? Poznajcie ich!

Polski pawilon na EXPO 2017 – Międzynarodowej Wystawie Astana – zbudowany według ich koncepcji został uznany za jeden z 9 najlepszych, z ponad 100. Przygotowaną przez Pattern Recognition ekspozycję można odwiedzać do 10 września w Astanie, stolicy Kazachstanu. Polski pawilon ma aż 700 metrów kwadratowych wielkości i jako jeden z nielicznych posiada dwa poziomy. Od samego otwarcia – które przypadło na 10 czerwca – cieszy się wielkim zainteresowaniem odbiorców – obecnie odwiedza go około 3500 osób dziennie.

Jak wygląda Polska oczami twórców pawilonu? Głównym przesłaniem polskiej ekspozycji jest przedstawienie Polski jako kraju nowoczesnych technologii i rozwiązań. Kraju opartego na tradycji i szanującego swoją historię; który umiejętnie i mądrze potrafi wykorzystać dobra naturalne. Twórcom chodzi także o uświadomienie widzom, że nie ma czystych i brudnych energii, paliw tradycyjnych i odnawialnych – liczą się tylko technologie wydobycia surowca i jego obróbki.

Ekspozycja w polskim pawilonie składa się z pięciu stref: Wejście, Technologie, Las, Odpoczynek i Regiony. Dominujący element ekspozycji przywodzi na myśl tematykę cyklu przyrody. Strefa Technologie przypomina kopalnię – to stylizowana, wyłożona czarnym fornirem przestrzeń, w której przez szczelinę podglądamy spektakularną animację 3D, prezentującą proces przekształcania się lasu karbońskiego w węgiel. Idąc antresolą do strefy Las czujemy zmianę klimatu, wkraczamy w zieloną przestrzeń lasu.

 – Praca nad koncepcją trwała wiele miesięcy i zaczęła się od konstruowania treści – kontaktów z instytucjami naukowo-badawczymi, poszukiwania w całej Polsce ciekawych technologii, a później dopiero, na bazie tych merytorycznych treści, budowaliśmy wizualną formę projektu – opisuje Kinga Duda z Pattern Recognition.

Projekt Pattern Recognition został zrealizowany na wzajemnym dopełnianiu się elementów pozornie sprzecznych. Zabudowy obłożone tradycyjnymi, szlachetnymi fornirami drewnianymi (czarny dąb oraz złota brzoza) zestawione są z nowoczesnym i minimalistycznym corianem.

Wśród 9 najlepszych. Czym się wyróżnił?

W ramach wystawy zastosowano kilka znaczących technologii. Są to instalacje świetlne, efekty dźwiękowe i multimedialne: mapowane projekcje, aplikacje, przeglądarki – w większości interaktywne, by móc angażować gości w aktywne zwiedzanie wystawy.

– Zbudowanie atmosfery pawilonu – przyjaznej, relaksującej – było dla nas bardzo ważne – mówi Kinga Duda. Dlatego w obrębie całej ekspozycji rozłożone są pufy, tak, by zwiedzający mogli odpocząć, ponieważ zwiedzanie EXPO to męczący proces. Dzięki temu goście zostają w naszym pawilonie dłużej. Jako jedni z nielicznych działamy na zmysł dotyku – przez miękką wykładzinę/trawę, drewno, a jako jedyni również na zmysł zapachu – poprzez emitery z zapachami lasu. No i muzyka klasyczna w zestawieniu z minimalistycznymi glitchami – światło, dźwięk, doznania są zróżnicowane, tak, żeby skontrastować strefy Technologie i Las – dodaje Duda.

Polsko-kazachska współpraca – czyli co jeszcze warto wiedzieć o zespole autorskim?

Oprócz Polaków z Pattern Recognition (Kinga Duda, Rafał Krzemiński, Dawid Nguyen Ahn, Agnieszka Bianka Szulc, Damian Szulc) w skład autorów projektu polskiego pawilonu na EXPO 2017 weszła też Kazaszka, Sholpan Smailova. Jak przyznaje Kinga Duda – było to bardzo istotne.

Chodziło o dostosowanie projektu do największej grupy odbiorców, tj. mieszkańców Kazachstanu. W efekcie ekspozycja wykorzystuje motywy znane Kazachom – drzewo Bajterek czy symbol szanyrak. Jednak ważna była dla nas także sama koncepcja pokazania lasów. W Kazachstanie praktycznie ich nie ma (lasy stanowią tylko 3 procent, podczas gdy w Polsce jest ich prawie 30 procent). Las jest przez Kazachów zupełnie inaczej odbierany niż przez Polaków – jako coś niezwykłego, bajkowego – wyjaśnia Duda.

Międzynarodowa Wystawa EXPO 2017 w stolicy Kazachstanu Astanie rozpoczęła się 10 czerwca i potrwa do 10 września 2017 roku. Tematem przewodnim jest „Energia przyszłości”. Obejmuje takie kwestie jak: redukcja emisji dwutlenku węgla, życie zgodnie z zasadami efektywności energetycznej oraz dostępność energii dla wszystkich. W wystawie bierze udział ponad 100 państw i organizacji międzynarodowych. Jest to pierwsze w historii EXPO odbywające się na terenie Azji Centralnej.

Pattern Recognition to firma specjalizująca się w projektowaniu oraz produkcji wystaw stałych i czasowych, istniejąca od 2012 roku. Wśród dotychczasowych realizacji firmy znalazły się m.in.: Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie, Muzeum Historii Żydów Polskich, Muzeum Niepodległości, Muzeum Literatury w Warszawie, Narodowego Archiwum Cyfrowego, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Muzeum Mleka w Grajewie i wielu innych.

Pattern Recognition zdaje sobie sprawę, że wystawa jest doskonałym narzędziem do przekazywania treści, budzenia emocji, budowania narracji, promocji. Każdy projekt to dla nich połączeniem pracy intelektualnej i twórczej. Więcej informacji na: www.patternmultimedia.com/

ZapiszZapisz

ZapiszZapisz

ZapiszZapisz

Exit mobile version